27 Nisan 2008 Pazar

MAGLEV TRENLERİ



MAGLEV TRENLERİNİN ÇALIŞMA PRENSİBİ


‘MAGLEV’ sözcüğü ‘manyetik olarak havada tutma, yükseltme’ anlamına gelmektedir.Tren,büyük ölçüde geliştirilme aşamasında olduğu için henüz yaygın olarak kullanılmamaktadır.Maglev trenlerin günlük yaşamdaki ilk örneği, Çin’in Şangay kentinde kullanılmaya başlandı.30 km’lik bir hat üzerinde çalışan tren,bu mesafeyi 7 dakika 20 saniyede alabiliyor.
Bildiğimiz gibi, iki mıknatısın eş kutupları birbirini iter.Alt alta uygun şekilde konulmuş iki mıknatısın biri manyetik itme kuvvetlerinin etkisiyle diğerinin üzerinde hiçbir şeye değmeden havada durabilir.Maglev trenler de temelde bu ilkeyle çalışırlar.







Maglev trenlerin altında mıknatıslar bulunur. Aynı zamanda tren raylarında da elektromıknatıslar bulunur.
Elektromıknatıs Nedir?
Bu mıknatıslar, yalıtılmış ince kabloların ham demire sarılıp, kablolardan akım geçirilmesiyle manyetik alana sahip mıknatıslardır. Bu sistemin mıknatıslık özelliği elektriğe bağlı olduğundan anında elektrik kesip, mıknatıslık özelliği ortadan kaldırılabilir ya da akımın yönü kontrol edilerek mıknatısın kutupları değiştirilebilir. Veya elektrik akımı arttırılıp çekim kuvveti arttırılabilir. Mesela talaş nakliyatı, telgraf cihazları, kapı zilleri gibi daha birçok sahası olan elektromıknatıslar genellikle bakırcılarda kullanılmakta ve denenmektedir.



Bu mıknatıslar sayesinde tren, raylar üzerinde, 1-10 cm arasında bir yükseklikte ilerler. Raylarla temas olmadığı için sürtünme büyük ölçüde azaltılmış olur.Trenin şekli de havayla sürtünmeyi en aza indirecek şekilde tasarlanır.Maglev trenleri saatte 500 km’nin üzerinde hızlara ulaşabilirler.





Raydaki elektromıknatısların yukarıya doğru uyguladığı elektromanyetik kuvvet sayesinde tren ,raylara değmeden havada asılı kalır.Raydan çıkmaması için trenin alt kısmı, rayları saracak şekilde yapılmıştır.












Eş kutuplu mıknatıslar birbirini (siyah oklar) trene ileri doğru bir hareket verirken, zıt kutuplu mıknatıslar da birbirini çekerek (yeşil oklar)bu harekete katkıda bulunur.Tren biraz ilerlediğinde,raylardaki elektromıknatısların kutupları değişir ve aynı düzenek yeniden sağlanmış, sürekli bir hareket elde edilmiş olur.

TÜBİTAK yayınları Mayıs 2007




Hızlı Trenlerin Avantajları
· Hızlı Tren ile uçak yolculuğuna göre daha çabuk ulaşım sağlanabilir. Tren istasyonlarının şehir içinde yer almaları nedeniyle erişim daha kolaydır.
· Hızlı Tren'lerde gecikme ve ertelemeler çok nadir görülmektedir. Hava olayları aşırı etki göstermediği sürece trenler için bir gecikmeye neden olmamaktadır. Örneğin Japonya’da, Hızlı Tren seferlerinde ortalama gecikme 24 saniyedir!
· Hızlı Tren'ler diğer ulaşım araçlarına göre çok daha güvenlidir.
· Hızlı Tren'ler elektrik enerjisi ile çalışırlar, bu nedenle çevreye zarar vermedikleri gibi sessiz çalışarak gürültü kirliliği de üretmezler.

http://ilkankavlak.blogcu.com/1535342/





































1 yorum:

musa emre korkut dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.